Akupunktur lindrar svår fibromyalgi

Patienter som lider av fibromyalgi upplever en kraftig symtomlindring flera månader efter behandlingen, jämfört med patienter som får simulerad akunpunktur.

Fyndet rapporteras vid den 11:e internationella smärtkongressen som denna vecka pågår i Sydney, Australien. Forskare vid Mayo Clinic, Rochester, Minnesota i USA, inkluderade 50 patienter med måttlig till svår fibromyalgi i en studie. Alla patienter hade tidigare provat en rad olika behandlingar utan framgång.Patienterna randomiserades till att antingen få akupunktur eller simluerad akupunktur. Patienterna själva visste inte om vilken av de två behandlingstyperna de fick. Behandlingen bestod av sex behandlingstillfällen och varade i två till tre veckor. Före behandlingen, direkt efter, en månad senare och sju månader efter behandlingen fick patienterna svara på frågor hur de upplevde sina sjukdomssymtom samt hur sjukdomen påverkade deras dagliga liv.Hos de patienter som fick akupunktur sågs en signifikant förbättring av symtom som smärta, sjuklig trötthet, och ångest. Efter sju månader hade förbättringen klingat av och symtomen var lika kraftiga som före behandlingen. Den största förbättringen sågs en månad efter behandlingen.Enligt forskarna visar studien att akupunktur verkligen kan påverka fibromyalgi, även patienter med relativt svår fibromyalgi.

Johan Nilsson
Alla rättigheter till texten tillhör Dagens Medicin Sverige AB och respektive författare.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera